Moet Paul de Leeuw worden opgesloten

Hufterigheid wordt tegenwoordig in familieporties opgediend. Er is echter geen sprake van een achteloze verloedering der zeden. De nieuwe ploertigheid lijkt gecultiveerd. Terwijl het met spruitjeslucht geassocieerde fatsoen in ongenade raakt, maakt de taboedoorbrekende bravoure van brallende televisiepersoonlijkheden furore. Alles kan luider, platter, brutaler, drammeriger. Verfrissend noemt men dat. Het jeugdige ‘savoir vivre’ manifesteert zich door het schenden van de codes voor een plezierige omgang met elkaar. Dat je de ander geen rotgevoel bezorgt, geen narigheid toewenst, niet om zijn leed lacht: dat soort gedateerde hoffelijkheid.

Paul de Leeuw trekt volle zalen met mensen die graag voor ‘lul’ staan. Als hele volksstammen opzien naar de botheid van de Idols-juryleden, naar de Jensens en Gordons van deze wereld, is afzeiken een eervolle benadering. Het uit den treuren uitbeelden van het meest kwetsbare in de mens in programma’s als ‘De Gouden Kooi’ en ‘Boer zoekt vrouw’ is amusement. Gesuggereerd wordt dat het prijzenswaardig is als mensen zich publiekelijk blootgeven, zich laten gaan, opdat de kijker ‘authentieke’ afkeer of ontroering beleeft. Leedvermaak op televisie is de ultieme kick. Afstand nemen van beschaving ook. De maatschappelijke invloed van minderwaardige entertainers is zwaar en serieus: imbeciliteit en brutaliteit als norm, de terreur van gevoelsexhibitionisme. Met niet kijken komen we er niet van af. Want aan de hufterigheid die deze dominante wansmaak buiten de studio stimuleert wordt iedereen blootgesteld.

‘Moet Paul de Leeuw levenslang in een asiel voor schofferende idioten worden opgesloten?’.

 

Uit: column van Nausicaa Marbe in de Volkskrant van vrijdag 21 december 2007. Ingekort door de redactie van deze website. NB: titel en vraagstelling niet van de columnist.

Geplaatst op maandag 24 december 2007

Reacties

Het lolligste troeteldier van Nederland opsluiten in een asiel? En nog wel levenslang? De stelling is waarschijnlijk grappig bedoeld en kan daarom niet echt serieus worden genomen. Dat neemt niet weg dat Nausicaa Marbe's uitspraken er niet om liegen. De destijds gestarte actie 'Red onze beschaving' lijkt een zachte dood te zijn gestorven en het heeft er veel van weg dat een onrustbarend groeiend aantal landgenoten, inclusief hun mesjoche coryfeeën, door het virus van de verhuftering zijn besmet. Vluchten kan niet meer...? Misschien is emigreren zo' n gek idee nog niet.
J. Rietveld
donderdag 27 december 2007

De heer Rietveld maakt het wel erg bont. "Vluchten kan niet meer...." En daarom stelt hij de weg van de minste weerstand - emigreren - voor?? Kennen wij onze klassiekers niet meer, zoals daar zijn de heren F. Jacobse en Tedje van Es: "Moetuh wij emigrereh? Lateh zullie maar emigrereh!" Nee, serieus, met het huidige kabinet van Christelijke signatuur en haar slagvaardig beleid waarin geluisterd wordt naar de kiezer (ze gingen er zelfs honderd dagen voor op tournee), moet het toch mogelijk zijn 'onze beschaving te redden', zodat de heer Rietveld niet hoeft te emigreren. Ik denk dat wij rustig kunnen gaan slapen.

A. de Groot
donderdag 27 december 2007
Naar mijn idee slaat de heer Lammens de spijker op zijn kop met zijn vergelijking met een hetero-presentator die een schaars geklede dame de kleren van het lijf zou rukken. Met hem vraag ik mij dan af wat de reactie zou zijn van het (kijkers)publiek.
A. de Groot
donderdag 6 maart 2008
Goed, na al die reacties begrijp ik dat PdL een hufter is en de VARA een onwaardige omroep. Eens. Ik kijk niet naar beide. Maar wat stellen wij als humanisten nu positief tegenover hufterigheid? Wat zijn onze wortels voor de moraal? Ik wil in dit verband wijzen op de deugden ethiek van Aristoteles en de lezer aanmoedigen daar kennis van te nemen. Wat mij daar ook zo in bevalt is de pre-christelijke status, dus nog niet bezoedeld met het zondebesef. En het laat zien dat de moraal niet op een religie gebaseerd hoeft te zijn. Socrates zei al eens: noemen we de dingen goed omdat zij van de goden komen of zijn ze goed en wijzen we ze daarom aan de goden toe? Aristoteles kent vele deugden, maar deze zijn terug te voeren op vier cardinale deugden: moed, maat, verstandigheid en rechtvaardigheid. Ik wil de lezer in dit verband aanraden eens te googelen op: Paul van Tongeren, en zich te verdiepen in deze pre-christelijke ethiek.
D. Viveen
dinsdag 1 april 2008
Een van de grondslagen van het humanisme is respect voor de ander. Is dat aanwezig bij PdeL?
Erik Stibbe
maandag 16 februari 2009

Reageren

Om te kunnen reageren dient u ingelogd te zijn. Heeft u nog geen gebruikersnaam en wachtwoord? Dan kunt u deze eenvoudig aanmaken.

Inloggen

Om te kunnen reageren op het forum dient u eerst in te loggen.

Gebruikersnaam

Wachtwoord

Beschikt u nog niet over een gebruikersnaam en wachtwoord, dan kunt u deze gemakkelijk aanmaken.

Bent u uw wachtwoord vergeten? Vraag een nieuw wachtwoord aan.